روستای نظرآقا-نظرآقا سلام

  گفتگو با خانم مرده شور نظرآقایی مرده شوی خانه یا غسال خانه ٬ نام مکانی است که مراحل آماده سازی جنازه ی مردگان پیش از دفن در آن انجام می شود‌. این مکان به طور معمول در همه ی گورستان های

عنوان بنر

نیازمندی ها

تبلیغات 1 تبلیغات 2  3تبلیغات

مطالب پیشنهادی

گفتگو با خانم مرده شور نظرآقایی + تصاویر

  • 11:37
  • 783  بازدید

 

گفتگو با خانم مرده شور نظرآقایی

مرده شوی خانه یا غسال خانه ٬ نام مکانی است که مراحل آماده سازی جنازه ی مردگان پیش از دفن در آن انجام می شود‌. این مکان به طور معمول در همه ی گورستان های مسلمانان موجود است و انجام غسل میت و نیز پوشانیدن کفن در آن صورت می گیرد. مرده شور شغلی است که شاید چندان به آن بها نمی دهیم در حالیکه هر شخص مسلمان یک روز بدون شک به آن نیاز دارد. مصاحبه با خانم غسال روستای نظرآقا را در ادامه می خوانید:

1- خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چطور شد که مشغول به این کار شدید؟

فاطمه رضایی فرزند رضا هشتاد ساله اهل بارگاهی ساکن نظرآقا هستم. زمانی که در روستای بارگاهی زندگی میکردم یکی از خانمهای اون روستا فوت کرد و هیچکسی نبود که بخواد اون رو غسل بکنه. پدرم رضا بمن گفت فاطمه میتونی غسلش بدی؟ من هم فکر نکرده گفتم بله میتونم در صورتی که که اصلا بلد نبودم. همان روز داخل منزل همون خانم مشغول به غسل و کفنش شدم. البته پدرم همون لحظه از پشت پرده برام توضیح میداد چون هیچی بلد نبودم و از اون روز تا الان مرده می شورم.

دی میش محلی

2- چند سال است که غسال هستید؟

حدود 65 سال هست اگر خدا از ما قبول کند.

3- تا قبل از شروع کارتان مرده ای را دیده و یا شسته بودید؟

نه _ اصلا تا الان یک نفر مرده هم نزدیک ندیده بودم. به پیشنهاد پدرم رضا وارد این کار شدم

4- اولین مرده ای را که شستید در خاطرتان مانده و چه احساسی داشتید؟

بله دقیقا یادم هست که یه خانم مسنی بود اهل روستای بارگاهی. از همان روز اول هم ترسی از مرده نداشتم و بعد از شستن اولین مرده متوجه شدم که کار بزرگی را انجام دادم چون خانواده اون مرحومه و پدرم بخاطر کارم از من خیلی تشکر کردند.

فاطمه رضایی

5- دعا و ذکری که هنگام شستن مرده می خوانید تا آرام شوید چیست؟

همیشه صلوات میفرستم و سوره های الحمد و قل هوالله را زمزمه میکنم و در آخر هم بالای سر هر مرده ای دعا میکنم که بحق آبروی سیدالشهداء و بحق حضرت ابوالفضل العباس گناه آن مرحوم را ببخش

6- آیا برای شستن مرده هزینه هم می گیرید؟

من این کار را فقط برای رضای خدا انجام داده ام ولی یادم هست قدیما وقتی یکی از خانمهای نظرآقایی را که غسل و کفن کردم خانواده آن مرحومه خواستند یک چادر بمن هدیه بدهند که من قبول نکردم. در ادامه برایم توضیح دادند که اون مرحومه خودش وصیت کرده بوده هرکسی غسل و کفنش کرد این چادر را بهش هدیه بدید که اونوقت هدیه را پذیرفتم.

7- اتفاق افتاده بالای سر مرده ای گریه کنید؟

بله زیاد _ چون من با تمام کسانی که آنها را غسل و کفن کرده ام سالهای سال زندگی کردم و ناخداگاه بیاد آن روزها برای لحظه ای گریه میکنم.

8- از کارتان راضی هستید؟

خیلی راضی هستم. چون فکر میکنم اگر در طول سالهای زندگی خطایی از من سر زده باشد همین غسل و کفنی که برای یه مسلمون انجام داده ام خودش به کمکم میاد.

فاطمه رضایی

9- مراحل شستن و کفن کردن را برایم می گویید؟

ابتدا بسم الله می گوییم و لباس مرده را درمی آوریم و با آب طهارت می دهیم و بعد با صابون می شوییم تا اگر زخمی و ... بود پاک کنیم و گوش و زیر ناخن را نیز تمیز می کنیم. بعد اولین مرحله ای غسل میت٬ غسل با آب صدر می باشد که صدر یا همان برگ کنار پودر شده را در سطل آبی می ریزیم و ابتدا سر و گردن و سپس سمت راست و چپ را غسل می دهیم(غسل ترتیبی) و در هر قسمت نیت را بیان می کنیم. دومین مرحله غسل با آب کافور است که به همان روش غسل با صدر می باشد و در سومین و آخرین مرحله  غسل آب عادی است که در این مرحله هر نوع غسلی به گردن مرده باشد از بین می رود.

10- ساعت کاریتان چگونه می باشد؟

الان که از لحاظ جسمی دیگر توان این کار را ندارم ولی تا یکسال پیش هر ساعتی که بود می رفتم و غسل و کفن مرده ها را انجام میدادم. بارها شده بود ساعت یک یا دو شب هم رفته ام و مرده ها را غسل و کفن کرده ام.

11- آیا خاطرتان هست چند مرده شسته اید؟

دقیقا یادم نیست ولی بالای 500 الی 600 نفر زن را غسل و کفن کرده ام چون از نوجوانی تا پارسال این کار را اگر خدا قبول کند انجام داده ام.

12- آیا نمی ترسید از مرده بیماری بگیرید؟

نه _ چون با همان سادگی خودم از خدا می خواستم خدایا خودت مرا حفظ کن

فاطمه رضایی

و سخن پایانی شما ؟

اول اینکه تشکر میکنم از شما که بیاد من بودید و سر زدید بمن ناتوان و به حرفام گوش دادید. و در آخر هم خدمتتان عرض کنم که من این کار را فقط برای رضای خدا و آخرت خودم انجام داده ام تا خدا کمکم کند.

عکس: علی رزمجو



مطالب مرتبط:

1) مديريت، نظراتي که حاوي توهين ، هتاکي ، افترا و مسخره کردن شخص يا گروهي باشد را منتشر نخواهد کرد.
2) نظرات تبليغاتي ( معرفي سايت هاي تبليغاتي ) درخواست تبادل لينک منتشر نخواهد شد
3) لطفا جهت بوجود نيامدن مسائل حقوقي از نوشتن نام مسئولين و شخصيت ها تحت هر شرايطي خودداري نمائيد.
4) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتين (فينگليش) خودداري نماييد.

کد امنیتی رفرش

عنوان باکس

هیئت سیدالشهدا روستای نظرآقا

گالری تصاویر

درباره ما

نظرآقا سلام

سایتی که در پیش روی شما قرار گرفته(نظرآقا سلام) سایت رسمی نظرآقا(مرکز دهستان زیرراه) است این سایت در شهریور ماه 1391 و با هدف خدمت و اطلاع رسانی به مردم شریف مرکز دهستان زیرراه و انعکاس مشکلات نظرآقا به مسئولین بخش، شهرستان و استان طراحی شده است. و برای چنین هدفی همواره در تلاش هستیم تا خدمات سایت را گسترش دهیم. این امر محقق نمیشود، جز با همت بلند و همکاری صمیمانه شما عزیزان. از سروران دلسوز خواهشمندیم تا در رفع نواقص و بالندگی این جریان و حرکت منت گذارده و مدیران این سایت را یاری رسانند.